Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ona tančila

Myslím, že k výročí 21.srpna tady toho bude napsáno dost. Rozhodl jsem se přispět do mlýna jinak, a sice dvěma svými básničkami, ve kterých své postoje jasně deklaruji. Nesuďte mne prosím příkře, jsem jen takový básnický flyboy.

ONA TANČILA
Já bych tak tancovala, jen tak pro radost, víte?
Ale jděte,  syknu, ta žena příliš stará na chůzi
natož pohyb v rytmu, její tvář zažloutlý svitek
jako když archivář ho vyndá z prachu police
a ruce se jí třesou, když k ústům sousto nesou
div se nepobryndá...motolice 

Já vždycky tancovala, už když vojska Prahu drancovala
krev tekla dlažbou, když nacisti mi dítě umlátili pažbou
já tancovala pro tu chvíli, která teprv přijde
já tančila, abych tu hrůzu v sobě zabila 

Tiše, jako ze sna pravila, mlžně hledíc na kraj sklenky
a mne ta slova skosila tak prudce
jako Vesna mrazem kosí prvosenky 

A když mi muže ubili v uranových dolech, já tančila
po nádražích, po hospodských stolech...ach, můj milý
jen abych tu hořkost v sobě zabila, víte, já tančila
pro tu chvíli, která teprv přijde 

V místnosti se ticho rozhostilo, že ze zdi bylo
slyšet trčet skobu...vzduch se dal krájet od podlahy
a mně bylo, jako když mrtvý vstane z hrobu
a rukou označí své vlastní vrahy

Já ve  snu  četla stránky o neštěstí, tenkrát
ach Bože ... tenkrát v srpnu, v noci na neděli
když mi ruské tanky syna rozstřílely na náměstí
tu krev dodnes lidé neumyli, já tančila
v každé botě ostré nože, já tančila
abych to zvěrstvo v sobě zabila, já...já...

Já vím, vy jste tančila pro tu chvíli 
Ano, pro tu, která teprv přijde

Jemný průvan světlem pohnul, když do místnosti vstoupila
ta dívka, tak bílá jako hučka z hranostaje, víla
co na světě jí rovno není, jemná jak noc na prvního máje
tak opojně vlahá, snad její vnučka se to k ní sklonila
k políbení : maminko moje drahá!

Z posledních sil jsem se nemotorně před stařenou uklonil
Madam, smím prosit?

 

NADĚŽDO

Já Vás včera večer viděl
průzorem vězeňských okýnek
jak jste tam stála
tak sama a vzpřímená
v srdci vzdor těla
a v očích plamínek
pohrdání

Vaše kolena se chvěla
já Vás viděl, paní
jak jste se jim smála
do hlavně pušky
ani znamínek pokory
a od věrchušky
pal !

Naděždo
já tam stál v té chvíli
kdy jste padala
s grácií orchideí
té krve neumejí
ani deště za sto let

Naděždo
tohle nevidět
chtěl bych umřít ještě jednou
pro Vás a Váš svět

Autor: Petr Burian | pondělí 21.8.2017 12:55 | karma článku: 12,14 | přečteno: 292x
  • Další články autora

Petr Burian

Země opaků

Vše, za co bojovali, trpěli a umírali naši předkové, se nám splnilo. Máme blahobyt, rovnoprávnost a bezpečí. Mnozí lidé zadušení tak snadným životem, absencí nepřítele a překážek, se však rozhodli to zničit a vydat se cestou zpět.

15.7.2020 v 12:36 | Karma: 39,90 | Přečteno: 1858x | Diskuse| Politika

Petr Burian

Zlepšení situace Romů

Pan Zdechovský napsal blog, v němž popisuje cestu ke zlepšení životních podmínek Romů, kteří se sami chtějí přičinit. A jako spousta podobných projektů i tento má stejnou charakteristiku: je přehršlí slov o tom proč, ale ne jak.

8.7.2020 v 17:00 | Karma: 39,93 | Přečteno: 1997x | Diskuse| Politika

Petr Burian

Neberte nám černou, nepatří vám

Barvy a jejich názvy jsou společným vlastnictvím lidstva. Můžeme je sdílet, ovšem nikdo nemá právo si nárokovat výhradní rozhodování o používání té či oné barvy. Nikdo na ni nemá copyright. Ale přesně tohle se dnes děje. Bohužel.

6.7.2020 v 20:35 | Karma: 38,45 | Přečteno: 1341x | Diskuse| Politika

Petr Burian

Babiš přiznal, že všechno dělá správně

Na Idnes dostal pan premiér prostor ke svému vyjádření. Jeho komentář s názvem Proč se dnes můžeme zadlužit, je prakticky souhrn toho, jak to všechny vlády před ním dělaly blbě a jak on to dělá všechno dobře.

2.7.2020 v 21:00 | Karma: 36,34 | Přečteno: 1373x | Diskuse| Politika

Petr Burian

Příběh o rasismu

Kdybych byl Rom, mohl bych vám tady vystřihnout svůj příběh o rasismu na pokračovaní jako z partesu. A kdybych byl ještě k tomu matka samoživitelka, protkal bych ho takovou nebetyčnou diskriminací, že by jedno oko nezůstalo suché.

28.6.2020 v 12:58 | Karma: 42,72 | Přečteno: 2153x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 294
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1815x
Ženatý, otec několika dětí, technik, nadšený amatérský psavec poezie.

Seznam rubrik